decontabil.ro

Blog de contabilitate

  • Home
  • Noutati
  • Fiscalitate
  • Contabilitate
  • Declaratii fiscale
  • Munca
  • Utile
    • Clasificari
      • Clasificarea ocupatiilor din Romania (COR)
      • CAEN Rev. 2
      • Catalogul mijloacelor fixe
    • Informatii utile
  • ro
    • en
    • ro
You are here: Home / Noutati / Despre Inspectia Economico-Financiara

Despre Inspectia Economico-Financiara

10/03/2012 by admin

In Monitorul Oficial, Partea I nr. 148 din 06.03.2012 a fost publicata Hotărârea Guvernului nr. 101/2012 pentru aprobarea Norma metodologica privind infiintarea, organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare, din a carui cuprins am extras prevederile de mai jos.

Inspectia economico-financiara se infiinteaza si se organizeaza la nivel central in cadrul Ministerului Finantelor Publice si la nivel teritorial in cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si se exercita prin structuri specializate.
La nivel central, in cadrul Ministerului Finantelor Publice se infiinteaza si se organizeaza Directia generala de inspectie economico-financiara prin preluarea activitatii, numarului de posturi si a personalului Directiei generale de control financiar din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
La nivel teritorial, serviciile, birourile sau compartimentele din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti care au exercitat control financiar in baza Legii nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare, sunt structurile specializate care efectueaza inspectia economicofinanciara.

Construiești? Renovezi? Restilizezi?

Cei de la manere.eu - Manere Uși și Ferestre te ajută și pe tine!

Operatorii economici la care se efectueaza inspectia economico-financiara sunt urmatorii:
– regiile autonome, infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;
– companiile si societatile nationale, precum si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic;
– societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine o participatie majoritara;
– societatile comerciale si regiile autonome la care persoanele juridice de la lit. a)-c) detin participatii majoritare;
– institutele nationale de cercetare-dezvoltare, altele decat cele care functioneaza ca institutii publice;
– alti operatori economici, indiferent de forma de proprietate, pentru fundamentarea si justificarea utilizarii sumelor acordate de la bugetul general consolidat sub forma subventiilor, transferurilor, alocatiilor sau a altor sume asimilate acestora, pentru subventionarea unor produse sau sustinerea unor activitati.

Verificarile efectuate de catre aparatul de inspectie economico-financiara la operatorii economici prevazuti la art. 3 pct. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2011, vizeaza, in principal, urmatoarele:
– respectarea reglementarilor economico-financiare si contabile de catre operatorii economici verificati;
– exactitatea si realitatea datelor inregistrate in evidentele financiar-contabile prevazute de lege si in actele de constituire a operatorilor economici;
– gestiunea economico-financiara in raport cu scopul, obiectivele si atributiile prevazute in actele de constituire ale operatorului economic verificat, respectiv:
   1. fundamentarea bugetelor de venituri si cheltuieli in conditiile respectarii prevederilor legale in domeniu;
   2. executia bugetelor de venituri si cheltuieli cu respectarea principiilor legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficientei si eficacitatii;
   3. masurile luate de managementul operatorului economic pentru realizarea veniturilor, reducerea cheltuielilor si diminuarea arieratelor;
   4. fundamentarea programelor de investitii si a programelor de achizitii de bunuri, lucrari si servicii aferente bugetelor de venituri si cheltuieli si executia acestora;
   5. indeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobati prin bugetele de venituri si cheltuieli si respectarea modului de raportare a acestora;
   6. obligatiile catre bugetul general consolidat, cu exceptia celor fiscale, conform competentelor legale;
– fundamentarea si justificarea utilizarii, conform destinatiilor stabilite, a sumelor alocate de la bugetul general consolidat pentru sustinerea unor activitati;
– constituirea si asigurarea surselor de rambursare si de plata a ratelor, dobanzilor, comisioanelor si/sau a celorlalte costuri de catre beneficiarii finantarilor rambursabile garantate de stat sau subimprumutate;
– organizarea si exercitarea controlului intern si controlului financiar preventiv.

Selectarea operatorilor economici ce urmeaza a fi inclusi in programele proprii de activitate se face folosindu-se analiza de risc, in principal pe baza urmatoarelor criterii:
– importanta operatorului economic (regionala, locala);
– situatia economico-financiara (inclusiv, dar nelimitandu-se la pierderi, arierate, creante);
– facilitati acordate (inclusiv, dar nelimitandu-se la subventii/transferuri, credite interne si externe cu garantia statului);
– raportarea si indeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobati prin bugetele de venituri si cheltuieli;
– perioada de la precedenta verificare de aceeasi natura si cu aceleasi obiective si pana la implinirea termenului de prescriptie;
– solicitari ale unor institutii/autoritati publice.

Organul de inspectie economico-financiara efectueaza la sediul sau control documentar si, in situatia in care constata existenta unor neconcordante sau necorelari in raportarile operatorului economic fata de reglementarile legale, incheie raport de verificare documentara prealabila. Acesta este actul de control premergator actiunii de inspectie economicofinanciara la operatorul economic.
Organul de inspectie economico-financiara are obligatia sa instiinteze operatorul economic in legatura cu actiunea care urmeaza sa se desfasoare, inainte de inceperea inspectiei, prin transmiterea avizului de inspectie economico-financiara.
Operatorul economic poate solicita o singura data, pentru motive justificate, amanarea datei de incepere a inspectiei economico-financiare, in termen de 5 zile de la primirea avizului de inspectie economico-financiara.
Amanarea se aproba sau se respinge de catre organul de inspectie economico-financiara si se comunica operatorului economic, in termen de 5 zile de la primirea solicitarii.
In cazul operatorilor economici care au sedii secundare, inspectia economico-financiara se va exercita, de regula, concomitent la sediul principal si la sediile secundare de catre organele de inspectie economico-financiara competente.

Decizia de reverificare a unei anumite perioade se poate lua daca de la data incheierii inspectiei economico-financiare si pana la data implinirii termenului de prescriptie apar date suplimentare necunoscute la data efectuarii inspectiei economico-financiare, care influenteaza rezultatele acesteia. Datele suplimentare pot rezulta din situatii cum sunt:
– obtinerea pe parcursul actiunilor de inspectie economicofinanciara efectuate la alti operatori economici a unor documente sau informatii suplimentare referitoare la activitatea operatorului economic, intr-o perioada care a fost deja supusa inspectiei economico-financiare;
– solicitari ale organelor de urmarire penala sau ale altor organe ori institutii indreptatite potrivit legii;
– informatii obtinute in orice alt mod, de natura sa modifice rezultatele inspectiei economico-financiare efectuate anterior.

Filed Under: Noutati Tagged With: inspectia economico-financiara

  • Clasificari
    • CAEN Rev. 2
    • Catalogul mijloacelor fixe
    • Clasificarea ocupatiilor din Romania (COR)
  • Informatii utile

Construiești? Renovezi? Restilizezi?

Cei de la manere.eu - Manere Uși și Ferestre te ajută și pe tine!

ULTIMELE ARTICOLE

  • Valoare Certificate Verzi – Actualizare 2015
  • Termen pentru Schimbarea Perioadei Fiscale TVA – 8 iunie a. c.
  • Valoarea Tichetelor de Masa si a Tichetelor de Cresa pentru Semestrul I 2012
  • Ultima Zi pentru Depunerea Situatiilor Financiare Anuale
  • Obligatii de Raportare cu Scadenta la 25 Mai a.c.
  • Formularul 307 – Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata
  • Perioada Fiscala a TVA

NEWSLETTER

  • Vrei sa citesti primul articolele noastre?
  • Aboneaza-te la newsletter-ul nostru!
  • Adauga adresa ta de email aici:
  • CELE MAI CITITE ARTICOLE

    • Declaratia 394 pentru TVA Trimestrial
    • Precizari privind Impunerea Veniturilor din Cedarea Folosintei Bunurilor
    • Organizarea Evidentei in Scopuri de TVA
    • Termen pentru Schimbarea Perioadei Fiscale TVA – 8 mai a. c.
    • Formatul Situatiilor Financiare si Raportarilor Anuale

    SUBIECTE

    activitati independente bilant contabil BNR certificate verzi contributii sociale declaratia 100 declaratia 101 declaratia 112 declaratia 200 declaratia 205 declaratia 300 declaratia 390 Declaratia 394 declaratii fiscale dividende formular 010 formular 220 formular 224 Formularul 096 Formularul 100 Formularul 101 impozite locale impozit profit impozit salarii impozit venit inspectia economico-financiara inspectia muncii institutii publice microintreprinderi nerezidenti ONRC operatiuni intracomunitare persoane fizice redirectionare 2% registru salariati Revisal salariu minim sediul social situatii financiare anuale societati comerciale taxare inversa tichete masa TVA TVA trimestrial zilieri

    Curs Valutar

    18 May 2025
    EUR
    5.1033 RON
    GBP
    6.0595 RON
    USD
    4.5563 RON
    Curs oferit de Banca Națională a României

    Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in