In Monitorul Oficial, Partea I nr. 148 din 06.03.2012 a fost publicata Hotărârea Guvernului nr. 101/2012 pentru aprobarea Norma metodologica privind infiintarea, organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare, din a carui cuprins am extras prevederile de mai jos.
Inspectia economico-financiara se infiinteaza si se organizeaza la nivel central in cadrul Ministerului Finantelor Publice si la nivel teritorial in cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si se exercita prin structuri specializate.
La nivel central, in cadrul Ministerului Finantelor Publice se infiinteaza si se organizeaza Directia generala de inspectie economico-financiara prin preluarea activitatii, numarului de posturi si a personalului Directiei generale de control financiar din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
La nivel teritorial, serviciile, birourile sau compartimentele din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti care au exercitat control financiar in baza Legii nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare, sunt structurile specializate care efectueaza inspectia economicofinanciara.
Operatorii economici la care se efectueaza inspectia economico-financiara sunt urmatorii:
– regiile autonome, infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;
– companiile si societatile nationale, precum si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic;
– societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine o participatie majoritara;
– societatile comerciale si regiile autonome la care persoanele juridice de la lit. a)-c) detin participatii majoritare;
– institutele nationale de cercetare-dezvoltare, altele decat cele care functioneaza ca institutii publice;
– alti operatori economici, indiferent de forma de proprietate, pentru fundamentarea si justificarea utilizarii sumelor acordate de la bugetul general consolidat sub forma subventiilor, transferurilor, alocatiilor sau a altor sume asimilate acestora, pentru subventionarea unor produse sau sustinerea unor activitati.
Verificarile efectuate de catre aparatul de inspectie economico-financiara la operatorii economici prevazuti la art. 3 pct. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2011, vizeaza, in principal, urmatoarele:
– respectarea reglementarilor economico-financiare si contabile de catre operatorii economici verificati;
– exactitatea si realitatea datelor inregistrate in evidentele financiar-contabile prevazute de lege si in actele de constituire a operatorilor economici;
– gestiunea economico-financiara in raport cu scopul, obiectivele si atributiile prevazute in actele de constituire ale operatorului economic verificat, respectiv:
1. fundamentarea bugetelor de venituri si cheltuieli in conditiile respectarii prevederilor legale in domeniu;
2. executia bugetelor de venituri si cheltuieli cu respectarea principiilor legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficientei si eficacitatii;
3. masurile luate de managementul operatorului economic pentru realizarea veniturilor, reducerea cheltuielilor si diminuarea arieratelor;
4. fundamentarea programelor de investitii si a programelor de achizitii de bunuri, lucrari si servicii aferente bugetelor de venituri si cheltuieli si executia acestora;
5. indeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobati prin bugetele de venituri si cheltuieli si respectarea modului de raportare a acestora;
6. obligatiile catre bugetul general consolidat, cu exceptia celor fiscale, conform competentelor legale;
– fundamentarea si justificarea utilizarii, conform destinatiilor stabilite, a sumelor alocate de la bugetul general consolidat pentru sustinerea unor activitati;
– constituirea si asigurarea surselor de rambursare si de plata a ratelor, dobanzilor, comisioanelor si/sau a celorlalte costuri de catre beneficiarii finantarilor rambursabile garantate de stat sau subimprumutate;
– organizarea si exercitarea controlului intern si controlului financiar preventiv.
Selectarea operatorilor economici ce urmeaza a fi inclusi in programele proprii de activitate se face folosindu-se analiza de risc, in principal pe baza urmatoarelor criterii:
– importanta operatorului economic (regionala, locala);
– situatia economico-financiara (inclusiv, dar nelimitandu-se la pierderi, arierate, creante);
– facilitati acordate (inclusiv, dar nelimitandu-se la subventii/transferuri, credite interne si externe cu garantia statului);
– raportarea si indeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobati prin bugetele de venituri si cheltuieli;
– perioada de la precedenta verificare de aceeasi natura si cu aceleasi obiective si pana la implinirea termenului de prescriptie;
– solicitari ale unor institutii/autoritati publice.
Organul de inspectie economico-financiara efectueaza la sediul sau control documentar si, in situatia in care constata existenta unor neconcordante sau necorelari in raportarile operatorului economic fata de reglementarile legale, incheie raport de verificare documentara prealabila. Acesta este actul de control premergator actiunii de inspectie economicofinanciara la operatorul economic.
Organul de inspectie economico-financiara are obligatia sa instiinteze operatorul economic in legatura cu actiunea care urmeaza sa se desfasoare, inainte de inceperea inspectiei, prin transmiterea avizului de inspectie economico-financiara.
Operatorul economic poate solicita o singura data, pentru motive justificate, amanarea datei de incepere a inspectiei economico-financiare, in termen de 5 zile de la primirea avizului de inspectie economico-financiara.
Amanarea se aproba sau se respinge de catre organul de inspectie economico-financiara si se comunica operatorului economic, in termen de 5 zile de la primirea solicitarii.
In cazul operatorilor economici care au sedii secundare, inspectia economico-financiara se va exercita, de regula, concomitent la sediul principal si la sediile secundare de catre organele de inspectie economico-financiara competente.
Decizia de reverificare a unei anumite perioade se poate lua daca de la data incheierii inspectiei economico-financiare si pana la data implinirii termenului de prescriptie apar date suplimentare necunoscute la data efectuarii inspectiei economico-financiare, care influenteaza rezultatele acesteia. Datele suplimentare pot rezulta din situatii cum sunt:
– obtinerea pe parcursul actiunilor de inspectie economicofinanciara efectuate la alti operatori economici a unor documente sau informatii suplimentare referitoare la activitatea operatorului economic, intr-o perioada care a fost deja supusa inspectiei economico-financiare;
– solicitari ale organelor de urmarire penala sau ale altor organe ori institutii indreptatite potrivit legii;
– informatii obtinute in orice alt mod, de natura sa modifice rezultatele inspectiei economico-financiare efectuate anterior.